Ochrana osobných údajov – spotrebiteľské súťaže

Autor: Daniel Schikor | 12.2.2016 o 10:21 | Karma článku: 8,05 | Prečítané:  412x

Úrad na ochranu osobných údajov na svojej stránke zverejňuje zistenia z kontrol u prevádzkovateľov.  V najnovšom publikovanom článku sa zameral na spotrebiteľské súťaže.

Vo viacerých prípadoch Úrad na ochranu osobných údajov zistil, že prevádzkovatelia, prípadne spoločnosti vyhlasujúce spotrebiteľské súťaže, konajú v rozpore s platnou legislatívou a častokrát vo svojich všeobecných obchodných podmienkach, prípadne v súťažných podmienkach uvádzajú zákon   č. 428/2002 Z. z. o ochrane osobných údajov, ktorý je však už viac ako dva a pol roka neúčinný.

Taktiež súhlasy so spracúvaním osobných údajov súťažiacich sú formulované tak, že sa súhlas súťažiaceho získava na viacero účelov naraz, čo je v rozpore so zásadami spracúvania osobných údajov. V rozpore so zákonom konajú prevádzkovatelia aj vtedy, keď v súhlase na spracúvanie osobných údajov uvádzajú skutočnosť, že súťažiaci im poskytujú súhlas na dobu neurčitú. Čas spracúvania v súlade so zákonom má byť konkrétne špecifikovaný, minimálne limitovaný účelom spracúvania osobných údajov (napríklad po dobu trvania súťaže a následne po dobu 5 rokov a pod.).

Celé znenie článku nájdete tu.

Čo teda z týchto zistení vyplýva:

  1. účinný a platný zákon o ochrane osobných údajov - zákon č. 122/2013 Z. z. o ochrane osobných údajov v znení zákona č. 84/2014 Z. z.; (zákon v konsolidovanom znení je zverejnený v Zbierke zákonov Slovenskej republiky pod číslom 136/2014 Z. z.).
  2. Ak vyžadujete súhlas na viac účelov (súhlas s podmienkami súťaže, súhlas so zasielaním marketingových materiálov a podobne) je potrebné mať samostatný súhlas na každý účel. Nie je možné podmieňovať zasielanie marketingových materiálov s účasťou v súťaži, resp. aby mal možnosť zúčastniť sa súťaže aj bez toho, aby sa mu posielali marketingové materiály.
  3. Tiež limitujte dĺžku používania získaných osobných údajov, buď časom po ktorí potrebujete osobné údaje (do vyhodnotenia súťaže), alebo striktne určiť dĺžku spracovania (napr. 5 rokov), pričom toto musí byť účastníkovi súťaže jasné už vtedy, keď vám poskytne osobné údaje. Tiež je potrebné upozorniť ho aj na to, že svoj súhlas môže kedykoľvek odvolať.

K získavaniu údajov na viaceré účely nedochádza len pri spotrebiteľských súťažiach. Mnoho firiem ponúka na stiahnutie zdarma rôzne eBooky alebo aplikácie, pričom si vyžiada emailovú adresu, kde pošle webový odkaz na stiahnutie. Potom tento email aj naďalej používa na zasielanie marketingových materiálov. Správne by sa mala emailová adresa po stiahnutí (skončení účelu spracovania) vymazať, alebo mať samostatný súhlas na zasielanie marketingových informácií.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?