Legislatívne aspekty SPAMu

Autor: Daniel Schikor | 14.2.2012 o 19:12 | (upravené 1.3.2012 o 17:39) Karma článku: 6,21 | Prečítané:  748x

Podľa článkov a analýz v odbornej literatúre by sa mohlo zdať  že SPAM je na ústupe. Je  ho  ale stále dosť na to, aby si i naďalej zaslúžil našu pozornosť. Najčastejšou a najúčinnejšou ochranou proti SPAMu je použitie rôznych antispamových filtrov (Spoločnosť SOMI Systems a.s. ponúka antispamový filter integrovaný v systéme KERBER). Druhou možnosťou ako sa brániť proti SPAMu, najmä takému, ktorý je posielaný zo Slovenska, je využitie zákonných možností, ktoré ponúka naša legislatíva. Nemusíte sa hneď obracať na súd alebo podávať trestné oznámenie, zvyčajne stačí, ak pošlete spamerovi odpoveď na jeho mail, kde budete citovať jednotlivé zákony a pokuty ktoré mu za rozposielanie SPAMu hrozia. Väčšinu, hlavne amatérskych spamerov, prejde chuť posielať SPAM aj naďalej, a to nie len vám.

Aká legislatíva nás teda chráni proti SPAMu? V legislatívnom rámci SR je problém SPAMu zapracovaný v zákone o reklame z. č. 147/2001 Z. z., v zákone o elektronickom obchode z. č. 22/2004 Z. z. a v zákone o elektronickej komunikácii z. č. 610/2003 Z. z.. Uvedené zákony jednoznačne zakazujú posielanie reklamy resp. správ automatickým telefonickým volacím systémom,  telefaxom a  elektronickou poštou bez predchádzajúceho súhlasu ich prípadného príjemcu.

Zákon o reklame z. č. 147/2001

§3 Všeobecné požiadavky na reklamu

(4) Reklama nesmie

a) zneužívať dôveru spotrebiteľa, nedostatok jeho skúseností alebo vedomostí,

k) obsahovať osobné údaje, údaje o majetkových pomeroch osôb bez ich predchádzajúceho súhlasu,

l) odvolávať sa na vyhlásenia iných osôb bez ich predchádzajúceho súhlasu,

m) zasahovať do práv iných osôb bez ich súhlasu,.

(6) Reklama sa nesmie šíriť automatickým telefonickým volacím systémom, telefaxom a elektronickou poštou bez predchádzajúceho súhlasu ich užívateľa, ktorý je príjemcom reklamy.

(7) Reklama sa nesmie šíriť adresne, ak adresát doručenie reklamy vopred odmieta.

§11 Sankcie

(3) Okrem opatrení podľa odsekov 1 a 2 orgán dozoru uloží pokutu

b) do 2 000 000 Sk šíriteľovi reklamy za porušenie všeobecných požiadaviek na reklamu podľa § 3 ods. 1 a ods. 3 až 7 a požiadaviek na reklamu niektorých produktov podľa § 5 až 9,.

Zákon o elektronickom obchode z. č. 22/2004

§3 Sloboda poskytovania služieb informačnej spoločnosti

(3) Ak poskytovateľ služieb uskutočňuje komerčnú komunikáciu v mene alebo na účet inej osoby, musí byť táto osoba identifikovaná.

(5) Poskytovateľ služieb nesmie doručovať informácie komerčnej komunikácie elektronickou poštou, ak si ich príjemca služby vopred nevyžiadal.

Zákon o elektronickej komunikácii z. č. 610/2003

§65 Nevyžiadaná komunikácia

(1) Elektronickou poštou je akákoľvek textová, hlasová, zvuková či obrazová správa zaslaná prostredníctvom verejnej siete, ktorú možno uložiť v sieti alebo v koncovom zariadení príjemcu, kým ju príjemca nevyzdvihne.

(2) Na účely priameho marketingu je dovolené volanie, zasielanie faksimilných správ, správ elektronickej pošty vrátane služby krátkych správ užívateľovi len s jeho predchádzajúcim súhlasom. Za súhlas sa považuje aj súhlas osoby, ktorú užívateľ splnomocnil na používanie svojho prístupu k sieti. Udelený súhlas možno kedykoľvek odvolať. Je zakázané zasielanie elektronickej pošty na účely priameho marketingu, z ktorej nie je známa totožnosť a adresa odosielateľa, na ktorú môže užívateľ zaslať žiadosť o skončenie zasielania takých správ.

§71 Správne delikty

(5) Úrad uloží pokutu do 500 000 Sk alebo ich ekvivalent v EUR tomu, kto

e) uskutočnil volanie alebo zaslal na účely priameho marketingu bez predchádzajúceho súhlasu užívateľa faksimilné správy, správy elektronickej pošty vrátane krátkych správ prostredníctvom verejnej siete, alebo zaslal elektronickú poštu na účely priameho marketingu, ak z nej nebola známa totožnosť odosielateľa (§ 65 ods. 2),

To sú citácie z príslušných zákonov s príslušnými sankciami, ktoré by mali prípadných spamerov odradiť od ich otravnej činnosti. Samozrejme, tieto ustanovenia sú tým možným povestným bičom len na SPAM prichádzajúci zo Slovenska.  Na SPAM zo sveta, ktorého je väčšina, nám pomôže len osvedčené blokovanie SPAMOv.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?